5 Mayıs 2009 Salı

İzafiyet Teorisi

Albert Einstein’ın 1918 yılında öne sürdüğü ‘İzafiyet Teorisi’ zamanın göreceli bir kavram olduğu, uzay ve zamanın bir algıdan ibaret olduğu, uzay ve zamanı anlama biçimimizin nerede bulunduğumuza ve nasıl hareket ettiğimize bağlı bulunduğu gibi açıklaması ayak üstü olanaksız, üstelik belli bir fizik bilgisi olmayanların anlamakta zorlanacakları bu teoriyi misafir olduğu evin sahibesi güzel hanımda sorunca, ünlü fizikçi teoriyi açıklamanın faydasız olacağını anlatmak için şu örneği anlatır:
“Hanımefendi, sıcak bir günde görme engelli bir arkadaşımla bahçede gezinirken bir ara ona ‘Canım bir bardak soğuk süt çekti’ diyeceğim tuttu. Arkadaşım bana ‘Sütün ne olduğunu bilmiyorum’ deyince, bende ‘Beyaz bir sıvıdır’ açıklamasını yaptım. Arkadaşım bu kez de ‘Sıvının ne olduğunu biliyorum, ama beyaz nedir anlamadım!’ dedi. ‘Kuğu kuşunun tüylerinin rengi beyazdır’ dedim. Arkadaşım ‘Tüyün ne olduğunu bildiğini, fakat kuğuyu bilmediğini’ söyledi, bende ona kuğunun en önemli özelliğini anlattım ‘Kuğu eğri boyunlu bir kuştur’ dedim. Arkadaşım ‘Boynun ne olduğunu bildiğini ama eğri nedir bilmiyorum’ dedi. Artık sabredemedim ve adamın kolunu tutup dümdüz uzattım ‘İşte bu düzdür’ dedim ardından kolunu dirsekten bükerek ‘Bu da eğridir’ diye açıkladım. Bunun üzerine görme engelli arkadaşım heyecanlanarak şöyle dedi: ‘Evet, şimdi anladım sütün ne olduğunu!”

Kaynak: Tarihe Geçen Hazırcevaplar-Akın Alıcı-Epsilon yay.

Hiç yorum yok: